. Správne dýchanie – cesta k zdraviu a dlhovekosti • Detoxikačný pobyt zameraný na ozdravenie tela

Správne dýchanie – cesta k zdraviu a dlhovekosti

Bez jedla vydržíme sotva týždeň. Bez vody pár dní. A bez vzduchu zomrieme do pár minút. Nádych je moment, kedy náš život na tomto svete začína a výdychom končí. Nevedomý proces, ktorý nemusíme celý život vôbec vedome riadiť, no ak sa naučíme správnemu dýchaniu, môžeme harmonizovať svoje fyzické aj duševné zdravie.

Väčšina východných učení tvrdí, že dych je formou energie, ktorá nám pri správnom používaní môže nielen pomôcť pri mnohých zdravotných problémoch, strese ale dokonca aj predlžuje život. Tieto tisícročné vedomosti konečne začala skúmať aj naša západná veda a potvrdzuje, že dychové cvičenia a meditácia majú aj z vedeckého hľadiska pozitívny vplyv na zdravotný stav človeka.

Keď sme ešte boli v brušku, naše dýchanie prebiehalo cez placentu a matkinu krv a až po prestrihnutí pupočnej šnúry sme boli schopní dýchať samostatne. Malé deti po narodení dýchajú prirodzene a plynule do bruška. Neskôr, následkom stresu, nesprávneho držania tela a príliš stiahnutého oblečenia sa stáva naše dýchanie plytkejšie. Nádych už nie je tak hlboký a pomalý ale skôr plytký a rýchly. To spôsobuje mnohé ťažkosti.

Astma a jej príznaky

Najčastejším problémom spojeným s dýchaním je astma. Nazýva sa aj epidémiou tretieho tisícročia. Astma začína väčšinou nepozorovane ako občasné ťažkosti s dýchaním, ktoré sa prejavujú ako suchý kašeľ, tieseň na hrudi a pískavé dýchanie. Je to zápalové chronické ochorenie, kedy sa imunologické bunky nakopia na sliznici dýchacích ciest a následne môže dôjsť k zúženiu dýchacích ciest. To spôsobuje ťažké dýchanie, kedy má postihnutý pocit, že sa nemôže nadýchnuť. Takúto reakciu môže spustiť aj rôzny alergén z prostredia ako napríklad prach, peľ, cigaretový dym alebo aj vírusy. Liečba medikamentmi môže byť náročná a dlhodobá, keďže toto ochorenie sa považuje za chronické a nevyliečiteľné.

Veľkým pomocníkom sú dýchacie alebo dychové cvičenia, ktoré sú skvelou alternatívou k liekom. Mnoho astmatikov zažíva silné záchvaty najmä vo vypätých situáciách, pri silných emočných zážitkoch a pri športových výkonoch a preto sa takýmto výkonom často vyhýbajú. To následne spôsobuje atrofiu svalov aj bránice a následnej obezite. Preto je v prípade tejto choroby dobré naučiť sa jednoduché dychové cvičenia a pravidelne ich prevádzať. Výsledky sú viac než pozitívne. 🙂

Dýchacie cvičenia

Jedným z najznámejších dychových cvičení, ktoré má pôvod v Ayurvéde je Pránajáma. V preklade je to zložené z dvoch slov Prána – vitálna energia a Ajáma – zvýšenie alebo ovládnutie a to znamená vedomé ovládanie dychu. Na fyzickej úrovni potom dostávame do tela podstatne viac kyslíka a bránica môže plniť svoju funkciu naplno. Dochádza k prekrveniu nielen všetkých dýchacích orgánov, ale tým ako sa pohybuje bránica, masírujeme všetky orgány brušnej dutiny. Pravidelným cvičením dochádza k celkovému zlepšeniu zdravotného stavu, lepšiemu tráveniu a zlepšeniu hormonálnej funkcie ženských orgánov.

Na psychickej alebo duševnej úrovni dochádza tým, že sa koncentrujeme na dych, k ukľudneniu toku myšlienok a následnej relaxácii. Dych sa spomaľuje, myšlienky plynú pomalšie – je to podobné ako meditácia. Upokojená myseľ dokáže lepšie relaxovať, je sviežejšia a neskôr dokáže reagovať lepšie na podnety. Východné texty spomínajú, že postupným prehlbovaním a predlžovaním dychu dochádza k prebudeniu „hadej sily“ – kundalíny, ktorá sídli v prvej čakre. Pravidelným cvičením spolu s meditáciou stúpa táto sila cez všetky čakry až do korunnej čakry, a skúsení jogíni môžu po mnohých rokoch dosiahnuť stav samádhi – splynutie s Najvyšším vedomím.

My v západnom svete si môžeme z týchto starodávnych umení vziať príklad v podobe najjednoduchšieho jogínskeho cvyku, ktorý sa nazýva plný jogínsky dych. Patrí medzi najznámejšie dychové cvičenia proti stresu. Ide tu v podstate iba o vedomé dýchanie, ktoré sa skladá z troch krokov, ktoré nakoniec spojíme v jeden plynulý dych.

  • Prvý krok je bráničné dýchanie, kedy masírujeme všetky abdominálne (brušné) orgány, často opomínané ženské, no ale aj mužské pohlavné orgány. Je využívaná plná kapacita pľúc, prirodzene sa začne v momente relaxácie alebo meditácie.
  • Druhý krok je hrudné (kostálne) dýchanie, ktoré masíruje všetky medzirebrové svaly, ale hlavne srdce a s ním spojený krvný obeh, samozrejme pľúca, ktoré počas „normálneho“ dýchania využívame na menej ako polovičnú kapacitu. Dýchanie do pľúc je plytké a týmto spôsobom dýchame väčšinu času a hlavne v stresových situáciách.
  • Tretí krok je horné alebo kľúčne (klavikulárne) dýchanie. Je to dýchanie do najvrchnejších častí pľúc, do miest kde sa za normálnych podmienok dostáva veľmi málo vzduchu, a to je väčšia pravdepodobnosť množenia baktérií a zápalov horných dýchacích ciest. Takéto dýchanie sa vyskytuje vo veľmi vypätých situáciách až panických.

Toto dýchanie cvičíme postupne tak, že si priložíme ruky najskôr na brucho a zhlboka sa nadychujeme veľmi pomaly do brucha. Pozorujeme ako sa nám na bruchu zdvíhajú dlane. Nadychujeme sa nosom, chĺpky v nose zachytávajú nečistoty a vírusy a zároveň vzduch zvlhčujú a zohrejú na telesnú teplotu. Môžeme dýchať v sede s vystretou chrbticou (môžeme sa oprieť o stenu). Ďalšou alternatívou je najjednoduchšia jógová pozícia Shavasana, kedy si pokojne ľahneme na chrbát a iba pozorujeme dych.

Postupne, keď sa plynule nadychujeme aj vydychujeme do brucha, posunieme ruky na hruď a nadychujeme sa do pľúc. Cítime ako sa rozpínajú rebrá. Tak isto pokračujeme aj na kľúčnych kostiach. A keď máme všetky tieto tri dychy poriadne natrénované, pokúsime sa ich spojiť do jedného dychu. Položíme si jednu ruku na kľúčne kosti a druhú na brucho. Pomalým tempom sa nadychujeme do vrchných častí pľúc, napĺňame pľúca cez hruď do plnej kapacity až sa posúva bránica a zdvíha sa brucho. A spätne vydychujeme najskôr z brucha, pľúc až nakoniec vyfúkneme posledný dych z miest pod kľúčnymi kosťami. Základom pre dobrý nádych je plný výdych. Každodenným trénovaním tohto jednoduchého cviku zmiznú všetky problémy nielen s dýchaním. 🙂

Tento plný jógový dych nie je len cestou k správnej meditácii a ukľudneniu mysle. Zbavíte sa stresu, zlepšíte svoj fyzický stav, dobijete energiu a do tela sa dostane niekoľkonásobne viac kyslíku. Mozog môže pracovať na plné obrátky.

Posledným zo „špeciálnych“ dychov je dýchanie pri pôrode. Určite si všetci pamätáte z filmov trénované nádychy a výdychy rodiacich mamičiek. No tie, čo rodili bábätko aj naozaj, majú iné zážitky. Ak si myslíte, že dýchanie vás zbaví všetkej bolesti, ste na omyle. Hlboké dýchanie počas kontrakcií a pôrodu, pomáha hlavne rodičke, aby sa sústredila, nepodľahla panike a nedošlo k hyperventilácii. Samozrejme pomáhate aj bábätku, tým že je krv okysličená. Zároveň cez hlboký nádych, tým že sa pohybuje bránica smerom dole prirodzene vytláča bábätko na svet.

Za zmienku určite stojí aj nie veľmi známe holotropné dýchanie, ktoré poznajú mnohé primitívne kmene ako „komunikáciu s bohmi“. Túto techniku zmodernizoval vynikajúci český psychiater Stanislav Grof so svojou manželkou. Vyvinuli ju postupne po mnohoročných skúsenostiach ako terapiu pre ľudí trpiacimi rôznymi psychickými ťažkosťami. Je založené na metóde zrýchleného dýchania, pod vedením špeciálne školeného terapeuta, kedy dochádza postupne ku zmeneným stavom vedomia. Človek sa môže znovu rozpamätať na rôzne zážitky z detstva, prekonať traumy, liečiť rôzne choroby. Takéto sedenie je ukončené spoločným rozhovorom a kreatívnym zobrazením zážitku napríklad v podobe mandaly. Takýto zážitok vedený správnym terapeutom dokáže pomôcť ľuďom v ťažkých životných situáciách, spirituálnych krízach, v poznaní samého seba, ale aj s rôznymi psychosomatickými chorobami ako je napríklad astma, migréna alebo kožné choroby.

Myšlienkou tohto článku je práve spomaliť, uvedomiť si dych, pomaly dýchať, zhlboka. Tým, že sa sústredíme na nádych a výdych, zmení sa mozgová aktivita, spomalí sa a zároveň dostaneme do tela množstvo čerstvého kyslíka a energie. Nájdime si každý deň aspoň 5 minút čas, na tak obyčajnú a prirodzenú činnosť akou je dych. Vďaka nemu sme živí a na oplátku sa správnym dýchaním môžeme aj my telu poďakovať. 🙂

(Napísala Zuzka)

Pridať komentár

* Prosím vyplňte všetky polia správne

Mám záujem o články, zaujímavosti a o nové termíny pobytov

Kliknite sem

Detoxikacny Pobyt Footer Logo

Prihláška

Prihláška na detoxikačný pobyt. Ďakujeme, že údaje vyplníte kompletne a pravdivo, čím nám uľahčíte administratívu a organizáciu pobytu :)

Email*

Meno a priezvisko*

Adresa (vrátane mesta - dôležité pre vystavenie faktúry)*

Telefón*

Termín

Náhradný Termin


Kto je začiatočník a kto pokročilý "Zistiť viac"

Dátum narodenia

Vaša váha a výška:

Choroby alebo zdravotné problémy (pre absolvovanie detoxpobytu veľmi dôležitá informácia – operácie, užívanie liekov, prekonanie chemoterapie - kedy, zápcha, vypadávanie vlasov, bolesti kĺbov, atď.) Informácie, vďaka ktorým Vám vieme namiešať čaje na mieru.

Alergia na zeleninu/ovocie (nižšie vypíšte druhy zeleniny a ovocia, na ktoré máte alergiu, alergia na peľ, byliny)

Mám záujem o ubytovanie na izbe s:

Mám záujem o samostatnú izbu za príplatok 150€
(Ak chrápete, z tolerantnosti odporúčame priplatiť si samostatnú izbu.)
ánonie

Iné informácie, ktoré by pre nás mohli byť dôležité :

Budeme radi, ak nám napíšete, odkiaľ ste sa o nás dozvedeli :

Prehlasujem a súhlasím, že som túto prihlášku vyplnil/a pravdivo a budem rešpektovať pokyny pred, počas a po detoxikačnom pobyte. Ak som neuviedol/neuviedla choroby, zdravotné problémy a lieky alebo nebudem dodržiavať pokyny počas detoxikačného pobytu, som si vedomý/á možného nepriaznivého vplyvu na zdravotný stav. Objednávkou detoxikačného pobytu súhlasím s Obchodnými podmienkami uvedenými na stránke www.detoxpobyt.sk.
ČÍTAŤ VIAC

Súhlasím so spracovaním osobných údajov týkajúcich sa aj zdravia uvedených v tejto prihláške.
ČÍTAŤ VIAC

Please leave this field empty.